Designerne

Veldig ofte når man snakker om design lurer man på om det er stygt eller fint, men design er mer enn det.

Design handler om komposisjon, følelser og inntrykk. Stort sett finnes det ingen faste regler, selv om det finnes en hel del gode råd. Når vi har utarbeidet det nye designet har vi lagt vekt på: tydelighet, oppmerksomhet og at uttrykket skal være lett å kjenne igjen.

Let’s make mistakes together – Torleivs genser

I denne prosessen er det feiling og læring som gir fremgang. Vi tror de beste resultatene kommer når vi jobber sammen med ungdommene, i rammer hvor det er trygt å prøve, lov å feile, og hvor vi alle ønsker å utforske og utfordre egne grenser. Dette har også vært med på å utforme selve designet, der vi har laget elementer som symboliserer den man er eller det man gjør ikke trenger å være helt A4.

Skal du formidle noe, må du kunne å kommunisere – du må snakke et språk målgruppa forstår. At Torleiv og Frederik er en del av målgruppa er da en stor fordel. –Det har vært utrolig moro og lærerikt å jobbe med UKM på dette prosjektet, og det er definitivt noe av det jeg kommer til å få mest ut av i fremtiden. Det er helt klart den største og mest omfattende prosjektet jeg har jobbet med hittil, men takket være et utrolig bra team, også kanskje det morsomste prosjektet. Man skal ikke kimse av å lage design for en av Norges største kulturarenaer for ungdom, sier Frederik.

Jeg liker best prosesser hvor vi kan jobbe flere sammen, og snakke om å skape. For når du er ferdig kommer den følelsen, og du kan levere det fra deg med et smil om munnen, og vite at dette er noe du kan stå for. – Torleiv

Torleiv Klungland (21, Kristiansand) er opptatt av design i bevegelse. Han jobber mye med motion graphics, og jobber til vanlig i Fundament, et reklame- og designbyrå i Kristiansand. – Design er viktig fordi det er med på å skape et inntrykk av noe. Det gir deg en følelse før du i det hele tatt har prøv eller opplevd hva det representerer. Det er med på å gjøre følelser sterkere, og opplevelser større.

Frederik Feiler (18, Gjøvik) jobber freelance med design og markedsføring ved siden av skolen. Han liker design som tar litt sjanser, samtidig som han er opptatt av moderne og presise uttrykk. Han blir inspirert av design som gir folk en opplevelse og som skaper følelser hos mottakeren , som for eksempel markedsføringskampanjene til Apple og det nye uttrykket til Vipps.

Stine Granly (prosjektleder, UKM Media) vært med som veileder på dette prosjektet, og har jobbet for å finne det beste i alle ideene, og prøvd å komme med råd til hvordan det kan kobles sammen. –Det er veldig spennende å jobbe med to som har så mye bra, og så mye forskjellig å komme med. Også er det ekstra morsomt når man ser hvor bra det passer sammen til slutt!

Vi håper det nye designet er med på å vise det lekne og morsomme som UKM representerer, i tillegg til de trygge og profesjonelle rammene som ligger bak. Vi ønsker at designet gjør at flere nye ungdommer får øynene opp for UKM, og at det på et eller annet nivå er med på å heve hele opplevelsen av hva UKM er for deltakere og arrangører.